بخشی از متن:
چکیده:
سیاه چادر نوعی چادراست که از موی بز سیاه و توسط زنان عشایربافته میشود. عشایر در ییلاق و قشلاق مکانهای معینی برای اقامت دارند که معمولاً در زیر این سیاه چادرها زندگی و استراحت میکنند. دلیل استفاده از موی بز در سیاه چادر؛ مقاوم بودن آن در مقابل سرما و گرما، کِشش آسان، عدم جذب رطوبت و ثابت بودن رنگ آن می باشد. موی بز بر خلاف بقیه مواد در گرما منقبض و در سرما منبسط می شود و این به کاربرد ممتاز آن در سیاه چادر کمک کرده تا در تابستان منافذ سیاه چادر باز شده و هوای داخل سیاه چادر خنک شود و در زمستان منافذ آن بسته تا از ورود سرما و باران جلوگیری شود. علاوه بر این، موی بز که نیازی به رنگرزی ندارد دارای رنگی ثابت است. «دوار*» درابتدای بارش باران ترشحات آب باران را به داخل راه می دهد، اما بعد از خیس شدن کاملا قطع می شود، ضمن آن که موی بز مانع ورود حشرات گزنده نیز می باشد. سیاه چادر با توجه به نوع بافت و ساختار آن، در موقع کوچ به آسانی جمع و حمل و نقل می شود چادرها ی بافته شده از موی بز این خاصیت را دارند که خود را متعادل نگه دارند و زمین لرزه و طوفان نمیتوانند کوچکترین صدمهای به آنها بزنند. دلیل این امر وجود طنابهای بلندی است که سبب میشوند شیب پوشش چادرها بسیار کم شود و در اختیار باد قرار نگیرد. «طناب بلندی که با میخ چوبی فرو رفته در زمین بسته شده و با زمین زاویه حادهای را به وجود آورده است، حالت کشش موربی را به وجود میآورد، به نحوی که این کشش نمیتواند میخ را از زمین بیرون بکشد
تعاریف واژگان
سیاه چادر دارای معماری واقعی،هوشمندانه،ابتکاری و اصیل بوده و به عنوان یک معماری بومی پذیرفته شده است.عشایر سنگسری به سیاه چادر "گوت*" وبه محل بر پایی آن "گوت ک مال*" میگویند.همچنین به مقداری از چادرهای عشایری که در کنار هم برپا شده اند خیل می گویند. مسکن ییلاق عشایری که از چادر استفاده می نمایند از دو قسمت کلی تشکیل شده است.
یک قسمت که به منزله قرارگاه یا عرصه است که محل بر پاکردن چادر بوده و سنگسری ها به آن خیل مال و الیکایی ها* یا یوردمال می گویند.قسمت دوم نیز به منزله عیان بوده و خود چادر را شامل می شود.
از لحاظ معماری ،سیاه چادر به چند جز تقسیم بندی می شود.طرفین دو گوت که به آن ورگوتون گویند جلوی آن پرون گوتون و انتهای آن کون پر و پشت آن کون گوتون و درگاه را برگافه می نامند گاهی یک ورودی یا درگاه دیگر هم در وسط گوت قرار می دهند. کوچکترین سیاه چادرها سه ستون"شه استونه*" و بزرگترین آنها چهارده ستون دارد.
پس از گسترانیدن سیاه چادر که تا حدی تخصصی و نیاز به مهارت و تجربه دارد در گرداگرد سیاه چادر(حد فاصل زمین و سیاه چادر)بوته داز(گون*)می گذارند تا روزنه ها گرفته شود. جلو کارگه)پرونین کارگه) به محل نشیمن مردان و فرزندان ذکور خانواده اختصاص دارد.این قسمت دارای یک یا دو تخت یکی بزرگتر (مس تخت)و دیگری کوچکتر(کس تخت)است.هنرنمایی زنان سنگسری در این قسمت تجلی می یابد که به تزیینات این قسمت می پردازند. ککه داری معماری بسیار ساده ،دیوارهایی از جنس سنگ وگل و سقف چوبی پوشانده شده با گون است.ککه های عشایر سنگسری در ییلاق ساخته می شوند و در آغاز هر سال استقرار در ییلاق،توسط زنان عشایری گچاب داده می شود. کهل(حفر شده در دل کوه گاره(محل استراحت دامها بعد از چرای شبانه یا در موقع بارشهای شدید که این نوع مسکن فاقد هر گونه حصار و تاسیسات است)چفت(نگهداری گوسفند و بز در کنار هم و فصل قشلاق که دیواره هایی از جنس طاق و گز و کود دارد کمربن(در شکاف کوه) بهاربند(محوطه مقابل آغل که با کودو لاستیک و درخچه ها محصور می شود تا دامها از آغل خارج نشوند و نیز محل شیر دادن بره ها وبزغاله هایشان است) «لت» نواری بافته شده از موی بز سیاه است. در حقیقت «لت» تکهای از سیاه چادر است. زنان «لت»ها را که به شکل یک نوار بافته شدهاند را به وسیله دستگاهی سنتی در محل زندگی خود میبافند. به نوع زندگی عشایریی زیر سیاه چادرها اصطلاح «ئه زبیه وانه» اطلاق میشود که «ئه زبیه» به معنای سیاه چادر و «وانه» پسوند مکانی است که خود مترادف واژه «یانه» به معنای منزل و محل سکونت میباشد در اطراف سیاه چادرها نیز آغله «ئاخل و په چپه» برای نگهداری احشام ساخته میشود. به هر چند سیاه چادر یک «قورنگ» یا «کوررنگ»و یا «سه ر په چیه» گفته میشود که به معنای محله است. «دیواخان»: قسمت مردانه ی سیاه چادر و مکان پذیرایی از میهمانان است، که به وسیله نمد و گلیم های خوش نقش و نگار تزیین شده است.
زمگه»: سیاه چادر زمستانی ایل کلهر و تدبیری برای مقابله با «وشکه زغم» (سرمای استخوانی) گرمسیر است برای برپا کردن «زمگه»، به ارتفاع تقریبی ۵/۱-۱ متر خشکه چینی انجام میشود.
گورک»: در گذشته خانواده هایی که از لحاظ مالی و احشام ضعیف بودند، کانالی حفر کرده و آن را با استفاده از نی و خار و خاشاک می پوشاندند، و از آن به عنوان محل زندگی خود و احشام شان استفاده می کردند. اکنون نیز دیگر آثاری از آنها دیده نمی شود.
فهرست مطالب
عنوان صحفه
طرح مسله................................................................................................................................1
بیان مسله................................................................................................................................2
تعاریف واژگان.........................................................................................................................3
مقدمه.....................................................................................................................................4
سیاه چادر................................................................................................................................5
بررسی مسکن عشایر و انواع ان...................................................................................................7
ساختمان سیاه چادر....................................................................................................................8
(1-1)تقسیم بندی فضای داخلی سیاه چادر........................................................................................9
(2-1)حریم سیاه چادر
مردانخان(مردیکه-متیکه)..........................................................................................................10
چگونگی بافت سیاه چادر...........................................................................................................11
وظیفه مردان و زنان در تهیه چادر.................................................................................................16
سیاه چادر زمستانی..................................................................................................................17
مقایسه سیاه چادر زمستانی با یباه چادر تابستانی
نمای ظاهری سیاه چادر تابستانی.................................................................................................18
(1-3)گلیم بافی.......................................................................................................................19
(2-3)تاریخچه گلیم بافی
(3-3)دار گلیم و ابزار گلیم بافی
(4-3)نخ چاله و چله کشی
(1-4)قالی بافی....................................................................................................................20
(2-4)تاریخچه قالی بافی
سکونتگاهای عشایر..............................................................................................................22
نقوش روی سیاه چادر...........................................................................................................25
اندازه و شکل سیاه چادر در بین ایلات مختلف..............................................................................26
نتیجه گیری.........................................................................................................................27
منابع.................................................................................................................................28
این فایل کاملا اصلاح شده و شامل : صفحه نخست ، فهرست مطالب و متن اصلی می باشد و با فرمت ( word ) به همراه تصاویر و اطلاعات بسیار کامل و جامع و لیست منابع و کلید واژگان در اختیار شما قرار می گیرد.
(فایل قابل ویرایش است )
تعداد صفحات : 33
بخشی از متن:
شناخت اجزاء طراحی
در یک خانه مسکونی پنج نوع عرصه وجود دارد که عبارتند از :
عرصه خانوادگی عبارتند از : غذا خوری – آشپزخانه – هال – نشیمن
عرصه خصوصی عبارتند از : اتاق خواب – حمام – اتاق کار – اتاق مطالعه
عرصه پذیرایی عبارتند از : ورودی -پذیرایی – نهارخوری
عرصه خدماتی عبارتند از : پارکینگ – موتورخانه – انبار
عرصه فضای باز عبارتند از : باربیکیو
عرصه خانوادگی :
نشیمن
محل زندگی خانواده و مهمترین قسمت خانه است . این فضــا اغـــــــلب از فضایپذیرایی مستقـــلا طراحی
میشود و حالتی خصوصی دارد . باید رو به آفتــــاباشد و ارتباط راحتـــی با بالکن و حیاط داشته باشد و
بایـــد به نحوی طراحی شودکه فعالیتهای مختلفی مانند ؛ صحبت کردن – نشستن – تماشای تلویزیون
– بازیبچـــه ها و مطــالعه جزئی در این فضا امکانپذیر و از وسعت خوبی برخوردار باشد .انـــدازه ایــن
فضـــا با توجه به نوع فعالیت ها و ابعاد مبلمـــان و لوازم مورداستفــاده مشخص می شود .ابــعاد آن
بین 15 الی 35 متر متغییر است . باید با ورودی آشپزخانـــه غذاخـــوری و بالکن ارتبـــاط نزدیک
داشته باشد وضـمن ارتباط با اتاق خواب مستقل ازاتــاق خواب طراحی می شود .همچنین ازنـورو چشم انداز
مناسبی برخوردار باشد
ارتباط فضایی نشیمن
نشیمن مکانی است که مورد استفاده روزانه همه افراد خانواده قرار می گیرد. با توجه به این نقش و
مقدار زمان زیاد حضور در آن و کارکردهای مختلفی که بخود می گیرد بعنوان کانون فعالیت های خانوادگی
و منبع تولید انرژی و گرما در خانه محسوب می گردد. با توجه به آنچه گفته شد ارتباط این فضا از یک
سمت با فضاهای عمومی خانه (مهمانخانه و غذاخوری) و از سمت دیگر با فضاهای خصوصی (خوابها)
می بایستی تأمین گردد. امکان جوابگویی به عملکردهای مختلف درون فضا و بکارگیری سیر کولاسیونی
دقیق، لازم و ضروری است.
این فایل کاملا اصلاح شده و شامل : صفحه نخست و متن اصلی می باشد وبه صورت پاورپوینت با فرمت ( ppt ) به همراه تحلیل نمونه خارجی (خانه شرودرو خانه داگلاس) و نمونه داخلی (ویلای مسکونی کیانی ) نمونه موردی با تصاویر واطلاعات کامل (نما پلان و ....)در اختیار شما قرار می گیرد.
(فایل قابل ویرایش است )
تعداد اسلایدها: 115
بخشی از متن:
از اواخردهه 1970 مبحث دیکانستراکشن با موضوعات علمی و فلسفی جدیدتر شروع شد
چارلز جنکز
شخصی بود که این نظریه ها را وارد حوزه معماری کرد.
به عقیده ی او:
اگر در جهان سنت فرم تابع سنت است در جهان مدرن فرم تابع عملکرد بوده است ، در جهان کنونی فرم تابع دیدگاه جهانی باید باشد
معماران این سبک معتقدند:
معمارا جهت حفظ حضور خود در ورطه تمدن امروز جهان باید با علم تکنولوؤی و فلسفه روز آشنایی کامل داشته باشد.
محیط مصنوع را با استفاده از موارد فوق به صورت خلاق و هنری نشان دهد
به طور کلی در کیهان گسترش و پیدایش به صورت مستمر در یک مسیر خطی نمی باشد بلکه به صورت غیر خطی و پرشی است بدین معنی که گسترش در هر مرحله نهایتاً به نقطه بحران و هرج ومرج و متلاشی شدن نظم آن ختم می شود
این فایل کاملا اصلاح شده و شامل : متن اصلی به همراه تصاویر و اطلاعات و فهرست منابع مربوطه به صورت پاورپوینت و با فرمت ( ppt) در اختیار شما قرار می گیرد.این فایل آماده جهت ارایه می باشد.
(فایل قابل ویرایش است )
تعداد اسلایدها: 26
بخشی از متن:
مسجد مهم ترین بنا در تاریخ معماری سرزمین ماست و مساجد جامع از اهمیت زیادی برخوردارند. وجود مسجد جامع در شهر ، حاکی از مدنیت آن بوده است. مسجد ،معبد و میعادگاه مردو مسجد جامع قلب و مرکز شهر است.
مسجد جامع جایگاه عبادت مردم ،محل اجتماع افکار و درس و بحث و منزلگاه غریبان ومسافران محلی برای هنر آفرینی هنرمندان و معماران است
مسجد جامع نایین:
نصرت الّله مشکوتی در کتاب فهرست بناهای تاریخی و اماکن باستانی ایران ، ساختمان اصلی بنا را متعلق به قرن چهارم هجری قمری می داند.
حسین زمرشیدی درکتاب مساجد در معماری ایران این مسجد را متعلق به اواخر قرن 3 و اوایل قرن 4 می داند
استاد محمد کریم پیرنیا در کتاب سبک شناسی معماری ایرانی این مسجد را متعلق به سال 349 هجری قمری می داند.
اس فلاری در کتاب مسجد نایین ، جامع نایین را از آثار نیمه دوم قرن 3 ه. ق دانسته است.او تزیینات این مسجد را با تزیینات چند بنای دوره عباسیان مقایسه کرده و وجود این تزیینات را نشان دهنده یک مرحله پیشرفت در تاریخ هنر اسلامی دانسته است و می گوید :((مسجد نایین جلوه گاه یک مرحله ، یک پیشرفت راستید در تاریخ هنر اسلامی است
این فایل کاملا اصلاح شده و شامل : متن اصلی به همراه تصاویر و توضیحات کامل و جامع در مورد مسجد جامع نایین و آثار تاریخی شهر نایین وبه صورت پاورپوینت با فرمت ( ppt) در اختیار شما قرار می گیرد.این فایل آماده جهت ارایه می باشد.
(فایل قابل ویرایش است )
تعداد اسلایدها: 50
بخشی از متن:
معمار محقق و استاد معماری در سال 1950 در بغداد به دنیا آمد . در سال 1972 از دانشگاه آمریکایی بیروت در رشته ی ریاضی فارغ التحصیل شدواز سال 1972 در مدرسه ی انجمن معماران انگلیس در لندن مشغول به تحصیل بود ودر دوران تحصیل در این دانشگاه از آموزه های اساطیری چون "الیازنگلیس" و "رم کولهاس" بهره برد .
جهان بینی زاها حدید
ازلحاظ فلسفی هنر ویژه زاها حدید برآمدن طرح از زمینسارو کار با زمین است و این شیوه ی جدید را با کمک گرفتن از تعابیری مانند " میدان های نیرو " ،" تراز بندی " ،"زمینسار"ونظایر آنها بیان می کند.
این فایل کاملا اصلاح شده و شامل : صفحه نخست ، فهرست مطالب و متن اصلی می باشد و با فرمت (ppt) و به صورت پاورپوینت به همراه تصاویر رنگی دراختیار شما قرار می گیرد.
(فایل قابل ویرایش است )
تعداد صفحات : 39